سرد شدن آب مصرفی موتورخانه

سرد شدن آب مصرفی

در ساختمانهایی که از موتورخانه برای گرمایش محیط و آب مصرفی استفاده می‌کنند سرد شدن آب مصرفی موتورخانه ایرادی است که ممکن است اتفاق بیفتد.  بسیاری از ساختمان ها به کرات و به دلایل مختلف شاهد این موضوع بودنده اند. حتی در واحدهایی که از پکیج استفاه میکنند امکان رخ دادن آن وجود دارد.

مدیران ساختمان هایی که تجربه بیشتری در کار کردن با شوفاژخانه دارند یا مدت زمان بیشتری است که در ساختمان مجهز به شوفاژخانه ساکن هستند با برخی از علت های سر شدن آب مصرف موتورخانه آشنا هستند و به خوبی آنها را مدیریت و رفع می‌کنند.

اما اگر شما به تازگی وارد ساختمان شده و یا اولین بار است با این موضوع برخورد می‌کنید خواندن مقاله حتماً به شما کمک می کند.

این مقاله را با حوصله و تا انتها بخوانید و اگر مشکل شما در موارد زیر نبود با ارسال ایراد و شرایط موتورخانه خود در قسمت دیدگاه از کارشناسان ما به صورت رایگان مشاوره بگیرید

پاسخ سوال شما در کوتاهترین زمان در سایت درج و با ارسال ایمیل شما را آگاه می کنیم

علت سرد شدن آب مصرفی موتورخانه

سرد شدن آب مصرفی موتورخانه می تواند بی نهایت علت داشته باشد هر موتورخانه بر حسب نوع لوله کشی ، روش اجرای موتورخانه ، تجهیزات نصب شده ، و حتی نوع سیم کشی و برق کاری آن می‌تواند مشکلات زیادی پیدا کند.

ما در اینجا سعی می‌کنیم دلایل مهم و پرتکرار سرد شدن آب را بیان کنیم اما این به این معنا نیست که علل ذکر شده در اینجا کل ایرادات یک موتورخانه برای سرد شدن آب مصرفی است اما  مهمترین آنهاست.

در موتورخانه ها از یکی از سه دستگاه زیر برای گرم کردن آب مصرفی استفاده میشود:

  1. منبع دوجداره
  2. منبع کویل دار
  3. مبدل صفحه ای

برخی از علل سرد شدن آب مصرفی موتورخانه در هر همه این دستگاه ها مشترک هستند.  و ما قصد توضیح این ایرادات مشترک را داریم.  مشکلات هر دستگاه به صورت اختصاصی مستلزم طرح سوال شما در قسمت دیدگاه همین صفحه است.

قبل از پیدا کردن علت سرد بودن آب مصرفی موتورخانه به نکته زیر دقت کنید

گاهی به دلیل خراب بودن پمپ برگشت آب گرم مصرفی و یا ترموستات آن مدت زمان بیشتری باید صبر کنیم تا آب گرم به واحد شما یا شیری که باز کرده‌اید برسد.

قبل از مراجعه به موتورخانه مطمئن شوید که مشکل قطع کامل آب گرم بوده و نه دیر رسیدن آن به واحد شما

با ورود به موتورخانه موارد زیر را به ترتیب چک کنید:

سرد شدن آب مصرفی به دلیل خاموش شدن مشعل موتورخانه

در ابتدا به بررسی وضعیت دمای دیگ موتورخانه می پردازیم.

اگر دمای دیگ کم بود باید مطمئن شوید که برق به مشعل می رسد و جریان برق در آن برقرار کند برای بررسی این موضوع ابتدا به رله مشعل دقت کنید اگر چراغ قرمز یا زرد روی آن روشن است یعنی برق به مشعل می رسد.

چراغ قرمز نشانگر خطا در مشعل است که در این حالت شما مجاز به فشار دادن دکمه ریست (همان دکمه روی رله) برای یکبار می باشد در صورتی که مشعل روشن نشد و یا مجدد چراغ قرمز روشن شد باید با تعمیرکار مشعل تماس بگیرید.

چراغ زرد یعنی مشعل در حال کار است البته از صدای آن نیز  مشخص است. اما اگر چراغ زرد روشن بود و مشعل کار نمیکرد بهتر است با یک سرویس کار کمک بگیرید.

خاموش بودن چراغ های روی رله و همچنین خاموش بودن مشعل دو علت به دنبال دارد اگر دمای دیگ در حد تنظیم شده روی ترموستات می باشد این به بدان معنا است که مشعل کارکرده ودما را به حد مجاز خود رسانده و حالا خاموش شده  که این سیکل طبیعی مشعل موتورخانه است.

اما اگر دما پایین بود یعنی برق وارد مشعل نمیشود در این حالت می‌توانید با چرخاندن درجه ترموستات به مشعل دستور کار دهید

اگر با چرخاندن ترموستات و تنظیم آن روی بالاترین درجه مشعل روشن نشد می تواند دو علت داشته باشد

۱ خراب بودن ترموستات

۲ قطع بودن برق از فیوز

با چرخاندن ترموستات اگر صدای “چق چق” که نشان دهنده وصل شدن رله ترموستات است از درون آن به صدا به گوش میرسد یعنی ترموستات سالم بوده ولی برق قطع است در چنین حالتی فیوز مربوط به مشعل را بررسی درصورت عدم شنیدن چنین صدایی میتواند نشانگر خرابی ترموستات باشد.

پیشنهاد می شود مسیر برق را از رله مشعل توسط فاز متر چک کنید و در صورت لزوم با یک برق کار تماس بگیرید.

سرد شدن آب مصرفی موتورخانه و کارکرد صحیح مشعل

گاهی مشعل به خوبی کار می کند روشن است اما دمای دیگ کم و آب مصرفی موتورخانه سرد است این اتفاق می تواند به چند دلیل باشد

  1. کم بودن ظرفیت مشعل

اگر ظرفیت مشعل کمتر از میزان مورد نیاز دیگ و ساختمان باشد به خوبی نمی تواند جوابگوی نیاز ما باشد و به صورت مداوم و بدون وقت کار می کند.

برخی از رله مشعل ها اجازه کار به مشعل به صورت مستمر بیش از ۲۴ ساعت را نمی دهد و مشعل را خاموش یا اصطلاحاً ریست می کنند.

از نشانه های کم بودن ظرفیت مشعل می توان به پایین بودن دمای دودکش ( کمتر از 200 یا 180 درجه سانتی گراد) ،پایین بودن دمای دیگ و کارکرد یکنواخت مشعل اشاره کرد.

  1. ظرفیت دیگ آبگرم موتورخانه کمتر از ظرفیت ساختمان

این اتفاق بیشتر در روز های خیلی سرد رخ می دهد. اگر ظرفیت دیگ پایین باشد در روزهای معمولی و گرمتر موتورخانه پاسخگوی ظرفیت ساختمان است  ولی زمان کارکرد مشعل زیاد و زمان استراحت آن کم میباشد. با سرد شدن بیش از حد معمول هوا دیگر مشعل و دیگ توان گرمایش ساختمان وآب مصرفی را ندارند و شاهد افت دما خواهیم بود.

اگر فقط ظرفیت دیگ اشتباه انتخاب شده باشد و ظرفیت مشعل مناسب ظرفیت ساختمان باشد دمای دودکش به شدت افزایش پیدا کرده و ممکن است به پره انتهایی دیگ آسیب برسد.

  1. ورود آب تازه بیش از حد به سیکل موتورخانه

سوراخ شدن لایه میانی منبع دوجداره ، کویل منبع کویل دار یا صفحات مبدل صفحه ای موجب ورود آب سرد شهر به سیکل موتورخانه می شود.

که در چنین حالتی مشعل و دیگ موتورخانه به غیر از جبران ظرفیت حرارتی ساختمان مجبور به گرم کردن آب سرد رودی جدید نیز می باشد.

 این اتفاق در صورت خرابی شناور منبع انبساط نیز ممکن است رخ دهد البته با شدت کمتر.

از مهمترین نشانه های این حالت سر ریز منبع انبساط ، سرد بودن کلکتور برگشتی ، گرم بودن کلکتور رفت ، زمان کارکرد زیاد مشعل و استراحت کم آن می باشد.

 برای بررسی این موضوع و با مشاهده سرریز منبع انبساط ، شیر ورودی به شناور را ببندید اگر سرریز قطع شد یعنی شناور خراب است.

 اما اگر سر ریز با قوت خود باقی ماند یعنی یکی از دستگاه های تولید آبگرم مذکور دچار آسیب شده قبل از تصمیم گیری برای خرید یا تعویض دستگاه ها بهتر است از یک سرویس کار موتورخانه برای بررسی دقیق تر مشورت بگیرید.

  1. افزایش بار حرارتی ساختمان

گاهی ظرفیت مشعل و دیگ مناسب با ظرفیت ساختمان طراحی و نصب شده است اما به مرور زمان با اضافه کردن تجهیزات یا بخش‌هایی به ساختمان نیاز حرارتی ساختمان افزایش پیدا کرده و تجهیزات موتورخانه دیگر جوابگوی نیازهای ساختمان نیست.

 در چنین شرایطی بهتر از ظرفیت موتورخانه اعم از ظرفیت مشعل ، ظرفیت دیگ ، ظرفیت پمپ  و حتی سایز بندی لوله ها مجدداً محاسبه شود.

  1. عدم گردش کافی آب

میزان آب در گردش در کویل منبع کویل دار، جداره منبع دوجداره و یا صفحات مبدل صفحه ای در تامین آب گرم ساختمان بسیار موثر است.

خراب شدن پمپ یا گرفتگی لوله ها باعث گردش ضعیف آب در دستگاه های گرم کننده آب مصرفی می‌شود.

 در چنین حالتی آبگرم در ساعات اولیه صبح مهیا است اما با افزایش مصرف آب گرم ساختمان دستگاه های تامین کننده دیگر قادر به گرمایش آب نیستند.

 این حالت بسیار شبیه به حالت رسوب داشتن مبدل صفحه ای یا کویل منبع کویل دار است اما تشخیص آن بسیار ساده است.

با اندازه گیری اختلاف دمای لوله رفت و برگشت آب دیگ به دستگاه تامین آبگرم می ‌توان آن را عیب یابی کرد.

اگر این اختلاف دما بیشتر از  7 تا 12 درجه سانتی گراد بود این بدان معناست گردش آب کافی نیست. (این اعداد بصورت تئوری و کتابی است در واقعیت اختلاف بیش از 20 درجه سانتی گراد را بیشتر ملاک این امر قرار میدهیم).

در چنین حالتی وضعیت شیرها (باز بودن آنها )، وضعیت کارکرد پمپ، شیر بای پاس پمپ و گرفتگی لوله ها باید بررسی شود.

  1. ایجاد رسوب در دستگاه های تامین کننده آب گرم

بیشترین و مهمترین دلیل سرد شدن آب مصرفی موتورخانه ایجاد رسوب بر روی کویل مسی منبع کویل دار یا بین صفحات مبدل صفحه ای و همچنین جداره میانی منبع دوجداره می باشد.

اگر دستگاه‌های شما دچار رسوب شده باشند در ابتدای صبح دمای آب گرم مصرفی مناسب، اما پس از شروع مصرف کم کم آب رو به سرد شدن می رود در چنین حالتی با اندازه گیری دمای آب دیگ ورودی و خروجی به دستگاه ها تامین کننده آب گرم متوجه رسوب خواهید شد اگر این دستگاه دچار رسوب باشند دمای آب ورودی خروجی بدون اختلاف و یا اختلاف بسیار کم در حدود ۲یا۳ درجه سانتیگراد می باشد.

معمولاً منابع دوجداره خیلی کم دچار این مشکل میشود و اسید شویی آنها به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود زیرا با اسید شویی لایه گالوانیزه آنها از بین رفته و بسیار آسیب پذیر خواهد شد

اما در خصوص دو دستگاه دیگر یعنی منبع کویل دار و مبدل صفحه ای اسید شویی بهترین و تنها گزینه است.

ایرادات بیان شده را میتوانید از طریق فلوچارت زیر به سادگی دنبال کنید. 

سرد شدن آب مصرفی موتورخانه

منبع تصاویر:  تصویر شاخص

5 اسفند 1400
مازیار عشاقی
دیدگاه کاربران
10 دیدگاه
  • مهدی 3 مرداد 1402 / 10:02 ق.ظ

    سلام
    وقتتون بخیر
    حدود یکسالی میشه که آبگرم در بعضی از ساعات شبانه روز دیر به واحد میرسد . البته پمپ برگشت آبگرم نیز چک شده است .
    ممنون میشم راهنمایی بفرمائید . با تشکر

    • مازیار عشاقی 28 مرداد 1402 / 10:35 ق.ظ

      سلام وقت بخیر
      اگر فقط برخی اوقات این اتفاق می افتد ممکن است به چند دلیل باشد که همگی مربوط به پمپ برگشت آبگرم مصرفی می شود. زیرا این پمپ وظیفه گردش آبگرم در سیستمم لوله کشی آبگرم را دارد.
      اولین احتمال اینکه در مسیر برق ورودی به این پمپ ترموستات نصب می شود و این ترموستات روی لوله نزدیک منبع یا پمپ است اگر دمای تنطیم شده روی آن خیلی کمتر از دمای آبگرم مصرفی باشد ممکن است ترموستات پمپ را خاموش کند و چون این ترموستات و لوله ای که ترموستات روی آن نصب شده در موتورخانه است خیلی دیر سرد و دستور کارکرد پمپ را صادر کند به همین دلیل آب در لوله های سریعتر سرد شده و پمپ همچنان خاموش است.
      برای بررسی این ایراد و اطمینان از آن ترموستات پمپ را در دمای بالاتر یا هم دمای آب دیگ موتورخانه تنظیم کنید. اگر مشکل برطرف شده برای کم کردن استهلاک پمپ مذکور دما را تا جایی که دیگر مشکل مشاهده نشود پایین بیاورید.
      2. ممکن است پمپ سالم باشد اما مسیر گردش مسدود شده باشد. این اتفاق بیشتر در شیر یکطرفه بخصوص در مدل های دروازه ای مشاهده می شود که وجود رسوب باعث باعث انسداد دروازه یا دریچه شیر یکطرفه می شود.
      3. خود پمپ ممکن است گردش داشته باشد ولی پروانه آن آسیب دیده و قدرت گردش آب را نداشته باشد. بهترین روش آزمایش سلامت پمپ این است که شما پمپ را مدتی خاموش کنید ( مثلا حدود 4 ساعت) و این کار را در زمانی که مصرف آب گرم ساختمان کم است انجام دهید تا مطمئن شود آب داخل لوله ها سرد شده . بعد پمپ را روشن و دمای لوله قبل از پمپ بررسی شود ( با لمس کردن لوله در قسمت بدون عایق) اگر چند لحظه بعد از روشن شدن پمپ دمای لوله کاهش پیدا کرد و سپس دوباره گرم شده و دمای آن به دمای آبگرم منبع شما رسید ، پمپ شما سالم است. این چند لحظه که بیان شد برحسب طول لوله کشی شما ممکن است از 30 ثانیه تا چند دقیقه باشد.
      امیدوارم در رفع مشکل شما کمکی کرده باشم. همچنان منتطر پیام های بعدی شما هستم.

  • میثم 13 بهمن 1401 / 5:13 ب.ظ

    ممنونم از اینکه وقت گذاشتین خیلی راهنمایی های شما عالی و کاربردی بودن.تشکر

  • میثم 6 بهمن 1401 / 2:45 ب.ظ

    سلام عالی بود ولی مشکل موتورخانه ما هنوز حل نشده
    دمای شوفاژها خوب و گرمه ولی دمای آب گرم مصرفی پایینه و چندین نفر هم اوردیم نگاه کردن هزینه هم گرفتن ولی درست نشده

    • مازیار عشاقی 8 بهمن 1401 / 9:57 ق.ظ

      با سلام
      لطفا اطلاعات بیشتر و دقیق تر ارائه بفرمایید
      سعی میکنیم تا حد امکان راهنمایی و مساعدت کنیم شما را
      اطلاعاتی از جمله نوع سیستم تامین آبگرم مصرفی( منبع کویل دار ایت یا دوجداره یا مبدل صفحه ای؟) پمپ ها و مدل آنها و همچنین شرایط در حال حاضر موتورخانه
      آیا همیشه آب مصرفی سرد است؟ این اتفاق چه زمانی بیشتر رخ میدهد ؟
      در کل یک شرح حال کامل از موتورخانه خود محبت بفرمایید

      • میثم 10 بهمن 1401 / 7:08 ب.ظ

        مهندس سلام مجدد خب دیگ چدنی و ۴ پره و ساختمان ۳ طبقه و هر طبقه ۱ واحد و هر واحد ۹۰ متره و منبع دوجداره داریم و همه موارد چندین بار چک شده و درسته و دمای شوفاژ ها کاملا عالی و داغه ولی آبگرم مصرفی سرده و البته پارسال زمستون این مشکل رو نداشتیم.ممنون

        • مازیار عشاقی 11 بهمن 1401 / 12:02 ق.ظ

          سلام
          اگر این مشکل بیشتر در ساعات اوج مصرف هست یا حدود عصر و شب دو علت میتونه داشته باشه:
          1. گردش آب گرم موتورخانه خوب نیست
          2. منبع شما رسوب گرفته و قدرت گرمایش خود رو از دست داده
          برای فهمیدن اینکه کدوم مشکل ممکنه باشه بهتر به لوله های رفت و برگشت منبع دوجداره ( جایی که عایق ندارد) دست بزنید
          اگر هر دو لوله داغ است یعنی گردش خوبه و مشکل رسوبه اما اگر لوله رفت ( لوله ای که به بالای منبع دوجداره متصل است) داغ ولی لوله برگشت سرد یا کمی داغ است یعنی گردش آب دیگ در منبع دوجداره به خوبی انجام نمیشود
          این برای دو ایراد احتمالی بالا
          اما اگر تمام طول روز آب مصرف سرد است یا ولرم است و حتی گرم و سرد شدن آب دارید احتمال اینکه شیر یکطرفه برگشت آب گرم خراب شده باشد وجود دارد
          اگر برگشت آبگرم شما متصل است و شیر یکطرفه دارد برای آزمایش این موضوع یک روز شیر فلکه این خط را ببندید .
          خوشحال میشیم ما را هم ار نتیجه پک کردن موارد بالا مطلع کنید.

      • میثم 13 بهمن 1401 / 8:53 ق.ظ

        سلام مهندس همه مواردی که گفتین رو چک کردیم البته در این مورد که منبع دوجداره جرم داره شکی نیست چون دمای آبگرم مصرفی نسبت به سال‌های قبل یه مقدار کم گرم میشد و دمای ورود و خروج گرمایش دوجداره تقریبا یکیه و شیر مسیر برگشتی که یکطرفه داره هم بستیم ولی بازم هم تاثیر نداشت ولی با همه این موارد الان تقریبا ۱ ماهه که آبگرم مصرفی ولرم رو به سرده فقط نکته ای که وجود داره اینه که یکبار پمپ آب ساختمان یکسره شده بود که یکی از ساکنین متوجه این موضوع میشه و سر خود پمپ رو خاموش میکنه تا از سوختن پمپ جلوگیری کنه و حدوده از صبح تا ظهر کلا فشار آب ساختمان به خاطر خاموش بودن پمپ کم بود تا ظهر مجددا یکی از ساکنان پمپ آب رو روشن کرد که تا ۱ ساعت آبگرم مصرفی خیلی داغ و خوب بود بعدش دوباره سرد شد

        • مازیار عشاقی 13 بهمن 1401 / 4:45 ب.ظ

          سلام
          با توجه به شرایطی که فرمودید به احتمال 90 درصد مشکل شما مربوط به رسوب گرفتن منبع دوجداره است و راه حلی جز تعویض ندارید
          ظرفیت فعلی منبع شما 300 یا 400 لیتر باید باشد.
          اگر به فکر اسید شویی هم افتادید ممکنه کوتاه مدت مشکل شما رو حل بکنه اما به خاطر تاثیر اسید بروی فلز ” روی” که برای محافظ بروی فلز آهن قرار داده شده یا اصطلاحا گالوانیزه شده باعث فرسودگی و آسیب دیدن منبع شما خواهد شد.
          قیمت منبع دوجداره را می توانید استعلام بگیرید
          با گرم شدن هوا ممکن است کمی این مشکل کاهش پیدا کند.
          امیدوارم توانسته باشیم کمکی در پیدا کردن مشکل و یا رفع آن کرده باشیم

  • مازیار 10 اسفند 1400 / 10:22 ق.ظ

    سلام وقت بخیر
    ممنون از مقاله زیباتون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *